1.71 MB | |
2015-02-05 12:52:46 | |
Nyilvános 1007 | 3525 | Vasárnapi Zalai Hírlap 2015. február 1. 5. szám 3. oldal - Az életre készíti fel őket | A cikk előzménye: http://www.nagykar.hu/keptar/7307/60358.html m' A HET SZTORIJA Az érettségi feltétele az ötven óra önkéntes szolgálat Az életre készíti fel őket A zalaegerszegi kórházban Cséber Klaudia, Németh Dóra és Becze Boglárka önkéntesként segíti a nővérek munkáját Folytatás az 1. oldalról. Azt már W. Kovács Ágnestől, a bibliotékában közösségi szolgálatot teljesítő fiatalok munkáját irányító könyvtárostól tudtuk meg: tavaly február óta körülbelül 50 diákjuk volt, többen közülük már le is tudták ezt az előírást. Most 15-20 fiatal tevékenykedik náluk. Van, aki csak a nyári szünetben jön, de akadnak jó páran - köztük Marci is -, akik mindennap jönnek. - Úgy látjuk, partnereink ebben az ügyben a város középiskolái, folyamatos a kapcsolattartás az intézményekkel - árulta el. - Sokféle feladatot tudunk kínálni a fiataloknak: például segíthetnek a könyvek polcokra való visszasorolásában, a jelzetek felragasztásában, a katalógushasználatban, tudnak könyvet ajánlani a kortársaiknak, közreműködhetnek a könyvtár népszerűsítésében, szórólapozásban, illetve az egyes ünnepek előtt a gyermekkönyvtári részleg díszítésében. És mint azt W. Kovács Ágnes hangsúlyozta: a fiataloknak nagy szerepük lehet a könyvtár kedvelt olvasásnépszerűsítő programja, az AZOLO internetes oldalának ajánlott olvasmányokhoz kapcsolódó kvízkérdéseinek bővítésében is. A Zala Megyei Kórházban már a bevezetést követően jelentkeztek diákok. Látogatásomkor négy diáklány volt beosztva a Deák-Széchenyi Szakközépiskolából az egészségügyi intézmény két osztályán. - A tapasztalatok eddig kedvezőek, mondhatni, jók - tájékoztatott dr. Bujtorné Köl-kedi Ibolya kórházi koordinátor. Az első, 2013/14-es tanévben 110 diák jött, hat intézményből, idén a számuk 71. Számukra 10 osztályt nyitottuk meg, olyanokat ahol nincsenek semmilyen veszélyforrásnak kitéve és biztonságban tölthetik le a szolgálatukat. - Tulajdonképpen az volt a célunk, hogy megismertessük a diákokkal az intézmény működését. Fejlesz-szük az empátiakészségüket és rámutassunk, hogy ez jó nekik. Többek lesznek tőle és az önértékelésük is növekszik. A másik, nem titkolt szándékunk volt, hogy itt eldőlhet, hogy ezt a pályát választják-e, vagy az itt látottak eltántorítják az egészségügybe vágyókat. A diákok kitöltenek egy űrt, mivel az ápolók kevesen vannak. Amit várunk tőlük, hogy figyeljenek a betegekre, beszélgessenek velük és segítsenek a napi munkában. Nem mellesleg addig a nővérek el tudnak végezni rengeteg munkát és nem úsznak el a műszakjukban. A kettes belgyógyászaton Zsohár Hajnalkával, 11. évfolyamos (17 éves) diáklánynyal találkozunk. - Azért a kórházat választottam, mert szeretnék az egészségügyben dolgozni, az orvosi pálya érdekel. Kíváncsi voltam, milyen a kórházi munka, így betekinthetek a hétköznapokba is. A 2-es belgyógyászaton voltam, nagyon tetszett. Segítek a vacsoraosztásnál, sétálok a betegekkel, vagy az ágyuk mellé ülök és meghallgatom őket. Arra a kérdésre, hogy mennyire érzi tehernek a közösségi szolgálatot, határozott nemmel válaszolt, és hozzátette, hogy hasznosnak tartja, mert a munkahelyhez hasonlít és tapasztaltabbá teszi őt. Másrészről a suli mellett egy kicsit tehernek is érzi, de megtanulta okosan beosztani az idejét és így gyorsan eltelik az előírt idő. A gyermekosztályon három középiskolás lánnyal találkozunk. Németh Dóra, Cséber Klaudia és Becze Boglárka összeszokott csapatot alkot. Segítenek vérnyomást mérni, ágyazni, kisbabát etetni és pelenkázni, rendszeresen ők készítik a kis betegek uzsonnáját. Egybehangzóan kijelentik, hogy a > szolgálat nagyon jó dolog, nevelő hatása van és az életre készíti fel őket. Mindhárman gyerekekkel foglalkoznának a későbbiekben, és ehhez remek tapasztalatokat szereztek az itt töltött időben. Búcsúzóul dr. Bujtorné Köl-kedi Ibolya elmondta, hogy szigorú szabályoknak kell megfelelni a fiataloknak az intézményben, és sokan már az első alkalmak egyike után váltanak. Átlagban 15-20 órát töltenek a kórházban, a többi órát máshol teljesítik. Minden iskolában van koordinátor, egy tanár, akivel folyamatosan kapcsolatban vannak. Együtt figyelik a tanulók munkáját, elemzik a tapasztalatokat. |