* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
618.72 KB | |
2019-08-21 13:55:14 | |
Nyilvános 820 | 1991 | Könyv és nevelés 2019-01 | CSALÁD- ÉS ISKOLATÖRTÉNET ÖSSZEFONÓDÁSA, AVAGY MIRE HASZNÁLHATÓK A KÖZGYŰJTEMÉNYI FORRÁSOK? Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) felbecsülhetetlen értékű különgyűjteményt gondoz iskolai évkönyvekből. A magyar tanügyigazgatás alá tartozó és tartozott alsó és középszintű oktatási intézmények tanévenként kiadott évkönyveit (értesítőit) a teljesség igényével gyűjti. Az iskolai évkönyvek – vagy régi nevükön, iskolai értesítők – kis példányszámban jelennek meg, speciális, máshol kevésbé fellelhető adatokat, információkat közölnek az iskola életéről, a tanulókról, a pedagógusokról. Ennek megfelelően a családtörténetet, iskolatörténetet, neveléstörténetet, életutakat kutatók számára pótolhatatlan források. Az 1849-ben jóváhagyott Entwurf2 tette kötelezővé az évkönyvek megjelentetését elsősorban a középiskolák számára. A rendelet értelmében az 1850/51-es tanévtől kezdték az iskolák rendszeresen közzétenni értesítőiket. Szórványosan már a XVIII. századtól adtak ki egyes iskolák ún. érdemsorokat, amelyekből az OPKM is rendelkezik néhány példánnyal. Az iskolai értesítők kiadása 1949-ben megszakadt, majd az 1980-as évektől kezdve előbb szórványosan, az 1990-es évektől pedig ismét rendszeresen megjelentek, nemcsak itthon, hanem a határon túli magyar nyelven oktató intézményekben is. ... Czupi Gyula, a nagykanizsai Halis István Könyvtár igazgatója bemutatta könyvtárának pótolhatatlan tevékenységét a helytörténeti dokumentumok digitalizálásában. Egyszerű felszereléssel, kevés munkaerővel, szinte forrás nélkül is figyelemre méltó eredményeket értek már el a helyi lapok és a helyi iskolák értesítőinek digitalizálásában. A Halis István Könyvtár és az OPKM együttműködése is nagyon jól példázza, hogyan tudnak a közgyűjtemények forrásaik összeadásával hozzáadott értéket teremteni. A digitalizált dokumentumok a www.nagykar.hu honlapról elérhetők mindenki számára. |