2.81 MB | |
2022-03-01 11:19:22 | |
Nyilvános 375 | 750 | Kanizsa 2022. február 25. 4. szám 11. oldal | A könyvek és az okoseszközök viszonya Időről időre okosabb és okosabb eszközöket kínálnak a fogyasztóknak, sok családban pedig a gyermekek is aktív részesei a digitális világnak. Az elektronikus térben való eligazodáshoz azonban nem mindig kapnak útravalót. Ennek egyfajta pótlását valósította meg az elmúlt években a Halissuli. 2018-ban indult a program, melyben több tanéven át 5 intézményből mintegy 500 gyermek a digitális kultúrával kapcsolatos ismeretekbe nyerhetett betekintést. Az EFOP-os pályázatnak köszönhetően a Halis István Városi Könyvtár egy városon kívüli és több peremkerületi iskola diákjait, így a zalakomári, a palini, a kiskanizsai és a miklósfai gyermekeket vonta be a programba. Az említett diákok mellett miklósfai óvodásokat és egy belvárosi intézmény, a Rozgo-nyi iskola tanulóit is beemelték a projektrésztvevők közé - mintegy kontrollként, hiszen így képet kaptak az intézményekben tanulók könyvtár, illetve internethasználatáról - tudtuk meg Kardos Ferenc projektmenedzsertől. - Az egész pályázat arról szól, hogy a digitális kultúrával hogyan élnek a gyermekek, hogy mire is kellene figyelniük. Nem kifejezetten a digitális újdonságok bemutatása a cél, hanem inkább az, hogy azt a régi tudást, amelyet egy könyvtár vagy városi televízió tud adni, azt hogyan tudják hozzákapcsolni a mai Youtube-os világhoz - hangsúlyozta a könyvtár igazgató-helyettese. A Halissuli részeként az iskolákban témanapokat tartottak, két tematikus tábort is szerveztek, valamint médiafoglalkozások voltak a program elemei. Ennek köszönhetően nemrég ismét diákok látogattak a médiaházhoz, hogy betekintést kapjanak a televízióban végzett munkáról. Ősszel több csoport is, legutóbb pedig rozgonyis tanulók ismerkedtek a hírszerkesztés elméleti és technikai érdekességeivel. Bár novemberben már lezárult a projekt, az öt évig tartó fenntartási időszakban egy-egy iskolás csoport médiafoglalkozás keretében meglátogatja a médiaház szerkesztőségét. A Halissuli részeként mintegy 120 gyerek jutott el a tévéhez, a gyermekek 90 %-a most szembesült először egy televízióban folyó munkával. Szelei Huba is első ízben járt szerkesztőségünkben. - Különleges volt és meglepődtem, hogy mit csinálnak itt valójában a tévénél, hogy hogyan működik. Nagyon összetett és érdekes szerintem - mondta a hatodik osztályos diák. A program keretében elsősorban a felsőtagozatosok kaptak lehetőséget a látogatásra. -Megismerkedhettek a Kanizsa TV működésével, a hírszerkesztés alapjaival, az etikai tudnivalókkal. Célunk volt az is, hogy a városi tévére úgy gondoljanak a gyermekek, hogy ez egy érték és értékes számukra, amit itt helyben kaphatnak. A terv, hogy hasonló témákban folyamatosan tartunk foglalkozásokat a tanulóknak. Kifejezetten a hatodik, hetedik, nyolcadik osztályosoknak, akik aktív használói az okoseszközöknek, a Youtube-nak. Nekik még nagy szükségük van a digitális világ nyújtotta lehetőségek közötti tájékozódásban a segítségre. Ez a szabályozatlan híráramlás, az álhírek világában kifejezetten fontos- véli Kardos Ferenc, majd hozzátette: az a fontos számunkra, ne azt lássák, hogy a könyv versenyez a tévével, a Youtube-bal. Ez nem verseny, hanem különböző dolgokat tudunk és igazából akkor jár jól mindenki, ha könyvet is olvas, Youtube-ot is használ, tévét is néz, mert másra való. Ebben a világban újra meg kell tanítani a gyermekeknek, hogy nem egyoldalúan kell használni a világ által felkínált lehetőségeket. A diákoknak meg kell mutatni, hogy sokkal többféle dolog van, mint amit használnak. Bár mindig lesz egyeduralkodó, de mindig lesz, ami ezen túl mutat majd. A hír rólunk, a hír egymásról, és mi ezt szeretnénk megosztani ebben a programban - hangsúlyozta Kardos Ferenc projektvezető. Vuk Anita |